معرفی جاذبه های گردشگری تابستانه ایران
معرفی جاذبه های گردشگری تابستانه ایران ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

روستای کندوان

کندوان یکی از زیباترین روستاهای ایران است. تاریخچه غار­های کندوان به هفت هزار سال پیش می‌رسد. اما حدود 700 سال پیش، زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند، مردمان منطقه آذربایجان شرقی برای حفظ جان خود به سمت غار‌هایی فرار کردند که اکنون همانند کندوهای عسل در 18 کیلومتری شهر اسکو خودنمایی می‌کنند.
کندوان تنها روستای صخره‌ای جهان است که هم‌اکنون اهالی آن پذیرای گردشگران هستند. هنگامی که به این روستا نزدیک شدید، نفسی عمیق بکشید و از هوای بی‌نظیر آن لذت ببرید.
توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی به کندوان باعث شده اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی در حوالی روستا ساخته شود؛ پس نیازی به نگرانی برای محل اقامت وجود ندارد. سوغاتی‌های این روستا همانند صنایع دستی، خشکبار و عسل می تواند تا مدت‌­ها خاطره خوش سفر را در یادتان باقی نگه دارد.

جنگل گیسوم

گیسوم از جاهای دیدنی اسالم و جنگلی فوق‌العاده زیبا، بکر و ۸۰ هکتاری است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد و یکی از روستاهای توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش محسوب می‌شود و به‌دلیل وجود یک روستا دقیقا با همین اسم در‌ آن منطقه، به این نام خوانده می‌شود.
منطقه‌ تفریحی گیسوم صرفا منطقه‌ای جنگلی نیست؛ چراکه در کنار آن، یک فضای بکر ساحلی وجود دارد که در آنجا می‌توانید ساعت‌ها به تماشای دریا و زیبایی‌های آن بنشینید. وجود جنگل و دریا کنار هم که هرکدام دنیایی از زیبایی را در خود جای می‌دهد، منطقه‌ گیسوم را به یکی از جذاب‌ترین و اصلی‌ترین مقصدهای گردشگران تبدیل می‌کند. پتانسیل بسیار بالای این منطقه، حدود ۱۵ سال پیش مورد توجه شهرداری تالش قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، به‌شکل‌گیری یکی از مناطق بی‌نهایت جذاب تفریحی جنگلی و ساحلی کشور منجر شد.
جنگل گیسوم در محور رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد. (موقعیت جنگل گیسوم روی نقشه)
برای سفر به گیسوم باید وارد مسیر رشت به آستارا شد. در این مسیر حدودا ۲۳ کیلومتر بعد از پونل می‌توانید وارد گیسوم شوید.

ساحل گیسوم

گیسوم یکی از معدود مناطق شمال کشور است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند. جاده مستقیمی که از میان جنگل عبور می‌کند، منظره‌ای بسیار رویایی دارد؛ در دو سمت این جاده درختان زیبای سر به فلک کشیده قرار دارند و در افق آن آبی دریا موج می‌زند. ساحل شنی آرام و زیبای گیسوم برای همه نوع گردشگری جالب و لذت بخش است و امکانات رفاهی آن این لذت را بیشتر می‌کند.
اسب سواری و قایق سواری در ساحل گیسوم
علاوه بر اینکه می‌توانید در جنگل‌ گیسوم به پیک نیک و پیاده‌روی بپردازید، حتی می‌توانید با پیاده روی یا اسب سواری در جنگل تفریح کنید یا به ساحل گیسوم بروید و ضمن تماشای دریای خزر، با جت‌اسکی به دل دریا بزنید! این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در پارک جنگلی گیسوم، خوراکی‌های فوق‌العاده خوش‌مزه‌ای را می‌توانید امتحان کنید. از گوجه سبز و ماهی کبابی گرفته تا بلال کبابی، آش و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها را می‌توانید در این منطقه‌ی فوق‌العاده جذاب، مزه کنید. امکان خریداری سوغاتی‌های رایج مناطق شمال کشور نیز در گیسوم وجود دارد.
درختان بلند و حیوانات جنگل گیسوم
جنگل‌ گیسوم از نظر پوشش گیاهی و جانوری یک زیست بوم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. ساعت‌ها می‌توانید در این جنگل گردش کنید و از تماشای درختان، گیاهان و جانوران متنوع آن لذت ببرید. حدود ۷۶ گونه‌ی گیاهی مختلف در این جنگل وجود دارد که البته، با توجه به جنس خاک مناطق شمالی کشور احتمالا این گیاهان را در سایر نقاط شمالی ایران بتوانید پیدا کنید. گونه‌های جانوری جنگل گیسوم نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. جانورانی مثل بز کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول و... در این جنگل زندگی می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را در منطقه‌ تفریحی گیسوم ببینید؛ البته باید حواستان را حسابی جمع کنید تا از مواجهه با حیواناتی مثل پلنگ، گرگ یا خرس اجتناب کنید.

 

بیستون و طاق بستان

کرمانشاه 3000 اثر تاریخی دارد که 716 مورد از آنها جزو آثار ملی به ثبت ‌رسیده‌اند. در این میان یک اثر منحصربفرد به ثبت جهانی رسیده است. این مکان دیدنی بیستون نام دارد که در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. قرارگیری این جای دیدنی در مسیر جاده ابریشم باعث شده تا توجه پادشاهان زیادی به آن جلب شود. بیستون با زیبایی چشم‌گیر خود، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های باستانی زیادی دارد که شما را میخکوب خواهند کرد. تاریخ‌نگاران زیادی وصف این شهر باستانی و حجاری‌های بیستون و طاق بستان را در کتاب‌های خود ذکر کرده‌اند.
سنگ‌نوشته داریوش کبیر نقش برجسته او و اهورا مزدا را در خود جای داده است. تندیس هرکول، اسطوره یونان باستان، از دیگر نقوش بیستون به شمار می‌رود. دیواره فرهاد کوه‌تراش عاشقانه‌ای است در دل سنگ که نگاه عشاق امروزی را به خود می‌دوزد. برجسته‌ترین اثری که می‌توان در طاق بستان تماشا کرد تصویر آخرین پادشاه ساسانی است. کتیبه شکارگاه گراز، تاج‌گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم نیز در دل کوه کنده‌کاری شده‌اند.

 

ییلاقات ماسال

ماسال، شهر کوچکی در شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان است. ییلاق‌های این منطقه با آب و هوایی پاک و بی‌نظیر، فضایی بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند و مراتع سرسبز بی‌انتها، فرصت قدم زدن روی ابرها را در اختیار شما می‌گذارند. هر سال، مسافران بسیاری برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به‌دور از شلوغی شهر، به ییلاقات ماسال پناه می‌آورند؛ منطقه‌ای که بدون شک، بخشی از بهشت در ایران و یک تابلوی نقاشی سورئالیستی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ییلاقات ماسال، بهترین فصل سفر به این منطقه، جاذبه‌های گردشگری و امکانات آن آشنا کنیم.
شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال از طریق یک جاده پرپیچ‌و‌خم که از میان شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید که در هر یک از آن‌ها، دنیایی از شگفتی وجود دارد.
ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است و برخی افراد، ییلاق‌های آن را با کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها می‌شناسند. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، مهم‌ترین رودهای ماسال هستند. خالکایی از قله مرتفع و ۳,۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی محبوب برای وقت گذراندن است. مردم شهر ماسال، بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. زبان اهالی ماسال، تالشی است و بیشتر آن‌ها به حرفه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

برای رسیدن به ییلاقات ماسال، باید از طریق جاده قزوین - رشت به‌سمت رشت حرکت کنید. قبل از اینکه به رشت برسید (حدود ۲۰ کیلومتری)، به‌سمت جاده فومن بروید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید. مسیر را به‌سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و سپس به‌سمت ماسال بروید. پس از ورود به ماسال، از بلوار بلندی عبور می‌کنید و درست از همان جاده، ییلاقات ماسال آغاز می‌شود. پس از حدود یک ساعت رانندگی در این جاده به بام سبز ماسال می‌رسید و تا جایی که چشم کار می‌کند، سرسبزی می‌بینید.

 


ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا و ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد و بر فراز آن، می‌توان کل شهر ماسال و تالش را زیر پای خود دید. آب‌وهوای این ییلاق به‌حدی خوب است که بومیان نیز برای گذراندن روزهای گرم تابستان به آنجا می‌روند. نام این ییلاق از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» به‌معنای «محل روییدن درخت ممرز» تشکیل شده است. درخت ممرز، اولس یا «شَرَم» بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود. این درخت تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر با درختان راش و بلوط دیده می‌شود. برگ‌های درخت ممرز در پاییز زرد می‌شوند و در نیمه دوم زمستان می‌ریزند.
ییلاق اولسبلنگاه، جزو مناطق محافظت‌شده است و ساخت‌وساز در این منطقه تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل این ییلاق، کلبه‌های چوبی، سقف‌های حلبی رنگی و بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. از امکانات این ییلاق می‌توان به قصابی و دکه‌های کوچکی اشاره کرد که گوشت تازه، نان، تخم‌مرغ، خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره و پنیر محلی را به شما عرضه می‌کنند.
اولسبلنگاه نام روستایی ییلاقی و یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در میان ارتفاعات کو‌ه‌های تالش جای گرفته است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد و از زیبایی سحرانگیزی برخوردار است. ییلاق اولسبلنگاه مناظر بی‌بدیل و چشم‌اندازی تماشایی دارد.

 

شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(0/0)

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ